mandag den 6. februar 2012

Pandestegte falafler med citronyoughurt

Kikærter fra Änglemark; kr. 20,-

I går aftes havde jeg besluttet mig for, at det skulle være første gang jeg prøvede at lave mad med kikærter. Jeg havde set en opskrift i bladet Isabelles (ja, jeg læser det blad og jeg elsker det! Det udkommer i øvrigt snart igen:)
En opskrift som jeg syntes så ret appetitvækkende ud - og det var den også. Så nu bliver den delt med jer derude :-)



Opskrift for 4 personer
200 gr. kikærter (sat i blød natten over)
1 løg
½ bundt bredbladet persille (elsker I det ikke også bare når opskrifter er præcise?!)
4 fed hvidløg
1 spsk. citronsaft
½ tsk. bagepulver
2 tsk. stødt spidskommen
1 tsk. salt
2-3 spsk. olivenolie

Tilbehør:
2 dl youghurt naturel (jeg brugte græsk youghurt i stedet)
1 spsk. olivenolie
1 spsk. citronsaft
1 knivspids paprika
Salt
Fladbrød
1 citron, skåret i både
Ekstra persilleblade


  1. Sæt kikærterne i blød i en skål natten over (de udvider sig en del, så vælg skål med omhu). Næste dag starter du med at hakke løg, persille og hvidløg meget groft.
  2. Blend løg, persille og hvidløg godt sammen med citronsaft.
  3. Hæld vandet fra kikærterne og kom dem i blenderen sammen med bagepulver, spidskommen og salt. Blend til en fin ensartet puré. Smag til med salt og spidskommen.
  4. Kom falafelpuréen i en skål, og form små kugler på ca. 30 g. stykket af puréen. Pres dem på midten til små flade kager, der er ca. 2 cm. i diameter.
  5. Steg alle dine falafler i olivenolie i ca. 2 minutter på hver side, til de er gyldne og sprøde. 
  6. Lav citronyoughurten ved at røre youghurt sammen med olie, citronsaft og paprika. Smag til med salt.
  7. Skær fladbrød i kvarter, og anret falaflerne på en stor tallerken med fladbrød og citronbåde, drysset med persilleblade. Server med citronyoughurt.
  8. Tip: Falafler er også lækre i grønne salater eller som tilbehør til fisk og skaldyr. Falafler kan desuden fryses ned, så man kan lave en ekstra stor portion og fryse ned til næste gang.






Dressingen
Det færdige resultat

Falaflerne smagte rigtig skønt - kan anbefales!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)