onsdag den 6. juni 2012

Citroncupcakes

Det færdige resultat up close

Endnu engang har jeg tyet til en af de mange lækre opskrifter fra The Humming Bird Bakery Kagebog, - for første gang skulle opskriften på citroncupcakes afprøves. Og det blev en succes!! :)

Smagen er rigtig frisk, både på selve cupcakes'ene og glasuren. Det gør at de er lidt lettere at spise, og man kan snildt klemme et par stykker ned!

Opskriften
125 g hvedemel
150 g melis
1,5 tsk bagepulver
2 spsk revet citronskal, samt ekstra til pynt
40 g usaltet smør
1,25 dl sødmælk
1 æg


Citronglasur:
250 g flormelis, siet
80 g usaltet smør, stuetemperatur
2 spsk revet citronskal
et par dråber gul frugtfarve (kan udelades)
0,25 dl sødmælk


Muffinform med 12 huller, foret med papirforme


Giver 12-18 kager


Forvarm ovnen til 170 grader


Kom mel, sukker, bagepulver, citronskal og smør i en røremaskine med en flad spartel (eller brug elpisker) og pisk for lav hastighed, til alt er godt blandet og sandet i konsistensen. Hæld gradvis mælken i og pisk til det hele er fint blandet sammen.


Kom ægget i melblandingen og fortsæt med at piske til det er indarbejdet i dejen. Fortsæt med at røre et par minutter mere til blandingen er jævn. Rør ikke for længe.


Fyld papirformene totredjedele op med dej og bag dem i den forvarmede ovn 20-25 minutter eller til dejen giver efter når man trykker på den. Der skal ikke hænge noget fast i en kødnål stukket ned i midten. Lad kagerne køle af i formen inden de sættes ud enkeltvis på en bagerist for at køle helt af.


Citronglasur: Pisk flormelis, smør, citronskal og evt. frugtfarve i en røremaskine eller med en elpisker til det er godt blandet. Skru ned til en lavere hastighed. Hæld langsomt mælken i og skru op for hastigheden når den er godt indarbejdet. Fortsæt med at røre til glasuren er let og luftig, mindst 5 minutter. Jo længere man pisker, desto luftigere og lettere bliver glasuren.


Smør glasuren på toppen når kagerne er kolde og pynt evt. med lidt citronskal.


Note: Jeg pyntede med lidt kagepynt fra Dr. Oetker og synes det var rigtig fint. Jeg havde sat 2 citroner af til opskriften, men det var ikke nok, hvis man vil have præcis 4 spiseskeer ud af det - så vil jeg nok anbefale 3-4 citroner, men cupcakesene var nu stadig rigtig gode, synes jeg (og kæreste, min søster og hendes kæreste).



Velbekomme! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)