onsdag den 27. juni 2012

Lækre, hjemmelavede pitabrød


I går aftes havde jeg vildt lyst til pita og jeg har flere gange brugt en opskrift på pitabrød fundet hos Valdemarsro, som jeg synes er rigtig skøn - du kan se den oprindelige opskrift her og hendes billeder er bare så fine og mine tænder løber altid i vand når jeg står med computeren i køkkenet og arbejder med pitabrødsdejen.

Jeg ændrer dog lidt i opskriften og bruger lidt fuldkornshvedemel i stedet for durummel og græsk youghurt eller creme fraiche i stedet for A38 (da jeg oftere har dette i køleskabet).

I går måtte jeg dog konstatere at jeg ikke havde hverken creme fraiche, græsk youghurt eller A38 og da jeg ikke orkede at gå ud at handle brugte jeg letmælk i stedet hvilket stadig blev rigtig godt.

Den opskrift jeg går ud fra lyder således

4 dl vand
1,5 dl græsk youghurt/creme fraiche
50 g gær
2 spsk olivenolie
1 tsk salt
Et par håndfulde fuldkornshvedemel
Hvedemel - indtil dejen er lind


Gæren røres ud i vandet og salt, olie, youghurt tilsættes og ingredienserne røres rundt. Derefter tilsættes fuldkornshvedemelet og lidt efter lidt tilsættes hvedemel og der æltes indimellem. Jeg gør det på øjemål indtil jeg synes dejen er blød og stadig lidt klistret, da jeg ikke bryder mig om en melet dej.


Dejen hæves lunt en god halv times tid og der formes 6 store pitabrød som får lov at efterhæve 20-35 minutter og bages i en forvarmet ovn - de første 5 minutter på 240 grader og dernæst ca. 15 minutter ved 200 grader.







Velbekomme! :-)

2 kommentarer:

  1. Mmm det ser lækker ud Mette, det skal prøves næste gang den står på Pita herhjemme, er træt af de købe nogen ;0)

    SvarSlet
  2. Også mig!! Og hjemmelavede er altså bare SÅ meget bedre - så du må i gang med at bage pitabrød ;-)

    SvarSlet

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)