tirsdag den 17. juli 2012

Lækkert, hjemmebagt brød

I dag kunne jeg konstatere at alle bollerne i fryseren var spist og at det derfor var bagetid igen. Jeg har bagt mange boller på det seneste, så syntes tiden var inde til at bage brød i stedet for. Jeg søgte på nettet og fandt en fin opskrift på et brød hos Arla, men da jeg ikke havde alle ingredienser ændrede jeg lidt i opskriften. Her kommer min version:

1 brød

1,5 dl 5-kornsblanding fra Urtekram
Kogende vand (som femkornsblandingen kan ligge i blød i)
En kvart pakke gær
2,5 dl lunkent vand
1 dl creme fraiche
1,5 spsk. flydende fedtstof
Knap 1 spsk. groft salt
125 gram durummel
400 gram hvedemel


Hæld kogende vand over femkornsblandingen og lad det stå i blød, mens du går i gang med de andre ingredienser.


Opløs gæren i det lunkne vand og tilsæt creme fraiche, fedtstof og salt under omrøring. Si vandet fra femkornsblandingen og tilsæt kernerne til gærblandingen og rør rundt igen.


Rør nu melet i dejen - lidt efter lidt (jeg havde lidt mel til overs som jeg ikke fandt det nødvendigt at tilsætte).
Ælt dejen godt igennem og stil den så til hævning et lunt sted i halvanden times tid.


Form brødet - brug evt. en brødform, som jeg - og stil dejen til efterhævning ved stuetemperatur i ca. 1 time.


Brødet bages nederst i ovnen på 250 grader i 7 minutter, hvorefter der skal skrues ned til 175 grader og brødet bages i yderligere 45 minutter.



Selvom det tog lidt tid at lave - selv med stor hjælp fra Australieren - så synes jeg også det var det værd. Et lækkert, hjemmebagt brød

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)