fredag den 24. august 2012

Hjemmelavet Italiensk pizza & anmeldelse af caféen BARSØ's i Svaneke


Billedet her ovenover har været min inspiration til selv at forsøge at lave en rigtig lækker pizza med sprød bund og lækkert fyld. Pizzaen er lavet af Barsø's i Svaneke, og det var den bedste pizza jeg længe har smagt. Råvarerne stammer fra lokale leverandører og hele stemningen på caféen var med til at gøre det til en super hyggelig aften. Én af tjenerne kom ned til vores bord og fortalte os historien om caféen som er en familieejet og -drevet café/restaurant, hvor alle pizzaerne er opkaldt efter kvindelige familiemedlemmer, idet pizza er et hunkønsord på italiensk. Se caféens facebook-side for mere information.

Jeg valgte pizzaen, som hed Luna. Fyldet var tomatsauce, mozzarella, parmaskinke, mascarpone-ost og sort peber. Og nøj, hvor var det godt! Hvis man kommer på de kanter kan det varmt anbefales at tage et smut forbi til en pizza - og priserne er yderst overkommelige: Pizza og et glas rødvin, kr. 100,-
Og det er alle pengene værd! Skynd jer afsted til Barsø's næste gang i lægger vejen forbi Bornholm ;-)

Anyways,... Efter lidt surfen rundt på nettet fandt jeg en opskrift på italiensk pizza:

Opskrift på pizzabund

2,5 dl vand
15 gram gær
3 spsk olie
2 tsk groft salt
500 gram italiensk hvedemel

Gæren smuldres ud i vandet og der røres rundt til det er opløst. De resterende ingredienser tilsættes. Dejen satte jeg til hævning tildækket i to timer (selvom det flere steder anbefales at lade dejen hæve i hhv. 4 timer, 8 timer eller natten over i køleskab) - og det var fint, dejen nåede at hæve godt.

Eftersigende skulle det italienske hvedemel være særligt godt til pizzabunde på grund af højt proteinindhold, dejen bliver elastisk og god at arbejde med samtidig med, at skorpen bliver sprød.

Dejen rulles efter hævning ud på pizzasten eller bageplade og man kommer det ønskede fyld på. Et rigtig godt tip er at komme osten nederst, så ikke ingredienser ligger under osten og koger i tomatsauce, men i stedet bages lækre sprøde i ovnen.

Fyldet på vores pizza blev tomatsauce, parmaskinke, mascarpone, sort peber, samt for Australierens skyld lidt champignon og ananas også.

Nu var der desuden anledning til at indvie vores nye pizzasten fra Weber

Pizzaen bages i en forvarmet ovn (evt. også på en forvarmet pizzasten) ved 250 grader. Min pizzasten er ikke særlig stor og dejen kunne derfor fordeles ad to omgange på min pizzasten. Jeg bagte pizzaerne i ca. 15 minutter hver, da bunden blev lidt tykkere end jeg havde forestillet mig - næste gang vil jeg lave tre pizzaer ud af samme mængde dej og muligvis skal de så bages nogle få minutter mindre. Men hold for en sikkerheds skyld øje med både ovnen og duften :-)

Til gengæld var dejen rigtig god og havde bunden været lidt mindre tyk ville den garanteret havde været meget mere sprød. Uanset om man foretrækker bunden tyk eller tynd, er dette bestemt en lækker pizzabund!


Og selvom mascarponen ikke ser smeltet ud, så var den rigtig blød, cremet og lækker. Yum yum :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)