torsdag den 30. august 2012

Kanelsnurrer fra Claus Meyer


Opskrift, 16 stk.

5 dl kold sødmælk
50 g gær
1 stort æg
1 kg hvedemel
150 g sukker
15 g havsalt
12 g stødt kardemomme
150 g smør

Fyld
125 g blødt smør
125 g sukker
2 spsk. stødt kanel

Derudover:
1 sammenpisket æg
til pensling
lidt sukker til at
drysse med.

Kold mælk hældes i en skål og gæren røres ud heri. Så tilsættes æg, hvedemel, sukker, salt og kardemomme, og dejen æltes til den er helt glat og blank og slipper skålen. Det tager ca. 20 minutter, så brug derfor en røremaskine og indstil den på medium hastighed. 

Så skærer du smørret i små terninger, og kommer dem i dejen, som nu skal æltes i yderligere 20 minutter, til den er blank og glat. Lad herefter dejen hvile lunt i 1½ time med et klæde over.

Claus Meyer siger, at de lange æltetider er afgørende for det færdige resultat. Jeg har kun lavet denne opskrift en enkelt gang, hvor jeg altså valgte at følge Claus' anbefalinger og jeg kan kun sige, at jeg, Australieren og samtlige kolleger på mit arbejde var ovenud begejstrede for kanelsnurrerne!!


Efter hævningen vendes dejen ud på et meldrysset bord, og rulles ud med kagerulle til et rektangel, der er 40 cm bredt og 50 cm langt. Fordel nu smørret ud på dejen og strø sukker og kanel jævnt herudover, og gnid det ind i smørret med hænderne, så det hele er jævnt fordelt på dejen. 
Fold så en tredjedel af dejen ind mod midten, og fold den anden tredjedel indover den første, så du har 3 lag dej. Rul nu dejen ud så den er 30 cm bred og 50-60 cm lang, og skær den i 16 strimler. 


Sno hver strimmel ved at tage fat i hver ende, og sno dejen modsat fra hver ende, så den får 4–5 snoninger. Pas dog på ikke at trykke så hårdt at kanelsukkeret bliver klemt ud. 

Tag så den snoede dejstrimmel op med den ene hånd, og sno den 2 gange om din anden hånds pege- og langefinger. Læg den resterende dejsnip henover de to snoninger, placér den mellem din pege- og langefinger, og træk så fingrene til dig, så snippen hæftes ind i bollen. 

Sæt så bollerne på bageplader med bagepapir, så snoningerne vender opad. 

Lad bollerne hæve lunt og tildækket til dobbelt størrelse i ca. 2 timer.


Pensl kanelbollerne med æg, drys dem med lidt sukker, bag dem ved 200° i ca. 12–14 minutter. Afkøl bollerne på en bagerist.

Jeg brugte almindeligt sukker, men tænker at det ville have set lidt flottere ud, at have pyntet med perlesukker i stedet.


Jeg kan varmt anbefale disse kanelsnurrer! Jeg havde dem med på arbejde i dag og blev rigtig populær af samme grund ;-)
Jeg ved ikke om ælte- og hævetiden virkelig gør en forskel som kan smages/mærkes, - jeg ved bare at de var VIRKELIG gode!! :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)