søndag den 1. april 2012

Chokoladecupcakes fra The Hummingbird Bakery



I dag er det jo søndag - og så synes jeg altså at man gerne må hygge lidt ekstra og forsøde tilværelsen lidt. Og det gjorde jeg på allersyndigste vis ved at bage chokoladecupcakes af en opskrift fra The Hummingbird Bakery. Mums altså! Sidste gang jeg brugte den samme opskrift tilsatte jeg moset banan og grofthakket 70 % mørk chokolade - det kan bestemt også anbefales!

Billederne af cupcakes er fra bogen - og altså ikke resultatet af mit slid i køkkenet denne eftermiddag

Opskrift

100 g. hvedemel
20 g. kakaopulver
140 g. flormelis
1,5 tsk. bagepulver
Et nip salt
40 g. usaltet smør, stuetemperatur
1,25 dl. sødmælk
1 æg
En kvart tsk. vanillekstrakt


Forvarm ovnen til 170 grader.

Kom mel, kakaopulver, melis, bagepulver, salt og smør i en røremaskine med en flad spartel eller brug en elspisker, og pisk sammen til alt er godt blandet og sandet i konsistensen.

Pisk mælk, æg og vanilleekstrakt i en kande og hæld langsomt cirka halvdelen i melblandingen. Rør det sammen og skru piskeren op på en høj hastighed for at fjerne eventuelle klumper.

Skru piskeren ned på en lavere hastighed og hæld langsomt resten af mælkeblandingen i (skrab evt. ublandede ingredienser ned fra siderne af skålen med en gummidejskraber). Fortsæt med at røre endnu et par minutter til dejen er jævn. Pisk ikke for længe.

Fyld papirformene to tredjedele med dejen og bag dem i den forvarmede ovn 20-25 minutter eller til dejen giver efter når man trykker på den. Der skal ikke hænge noget fast i en kødnål stukket ned i midten. Lad kagerne køle lidt af i formen før de sættes ud på en bagerist og køler helt af.

Smør eventuelt glasur på toppen af kagerne når de er kolde og pynt gerne med krymmel eller små sukkerkugler i fx sølv som på et af billederne.


Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)