fredag den 27. juli 2012

Verdens bedste brød


Da det nu var blevet min tur til at tage morgenmad med på arbejdet, synes jeg at jeg selv ville bage noget lækkert brød. Udover min hjemmelavede brombærmarmelade som jeg lavede for ikke længe siden besluttede jeg mig for at bage verdens bedste brød.

Den oprindelige opskrift jeg har brugt er fundet hos kvalimad, men den side er lidt uoverskuelig for mig, så jeg brugte bare mængdeangivelserne og kiggede så ellers hos min skønne søsters blog som også har lavet dette brød og blogget om det (her), da det var meget lettere for mig at læse.

Dejen har stået og hævet

Dejen er blevet foldet 3 gange over hinanden og lagt tilbage i dejfadet


Bagt og stadig i gryden

Opskriften på et styks Verdens Bedste Brød:

625 g hvedemel (svarer til 10 dl)
5 dl vand
2 tsk salt
Gær på størrelse med en ært


Opløs først gæren i vandet og tilsæt derefter salt. Rør rundt til det er hele er blandet sammen og tilsæt så mel. Melet skal blot vendes i til det netop er fugtigt, og der må gerne være lidt klumper.
Så dækker du skålen til og sætter den på køkkenbordet i 12-18 timer. I dette tilfælde lavede jeg dejen aftenen før og stod så tidligt op dagen efter, så jeg kunne tage lunt brød med til mine kolleger.
Når dejen er hævet skal den vendes den ud på et meldrysset bord og så skal dejen foldes ind over midten 3 gange. Læg derefter dejen tilbage i skålen (eller evt. en hævekurv hvis man er så heldig at eje sådan én) og lad dejen efterhæve i 2 timer.
Når der er ca. en halv time tilbage af hævetiden, tænder du ovnen på 250 grader og sætter en gryde ind i ovnen, så gryden bliver rigtig varm inden dejen skal i. Min gryde var 3 liter. Et godt tip er dog lige at tjekke om din gryde kan tåle at komme i ovnen!
Når dejen har efterhævet, hælder du den op i den varme gryde og låget sættes på. Så bager du brødet i 30 minutter ved 250 grader. Når de 30 minutter er gået fjerner du låget og brødet bages videre uden låg ved 230 grader i 15 minutter.
Når brødet er bagt færdigt vendes det ud af gryden og køles af på en rist i ca. 20 min. Et andet godt tip er, at opbevare grydebrødet pakket ind i et rent viskestykke, da en plasticpose ikke gør noget godt for brødet.
Det kan anbefales! :-)

7 kommentarer:

  1. Uhm, det har du jo lavet til ug med kryds og slange! :)

    SvarSlet
  2. Tusind tak - det smagte også super skønt :-)

    SvarSlet
  3. Bruger samme opskrift men tager Ca halv durum mel... På Gasgrill 🔥🔥🔥Dejlig nem måde at bage på

    SvarSlet
  4. Hej skøn opskrift - fantastisk brød, har bagt det adskillige gange, men min skorpe på brødet bliver utroligt hårdt ?? - hvad gør jeg for mindre hård skorpe ? Tak for god opskrift
    Mvh Bent

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har idag prøvet at bage dette lækre brød. Skorpen blev også hård, jeg lagde et viskestykke over da det kom ud. Det hjalp på skorpen

      Slet
  5. Hjemmelavet brød vidunderligt

    SvarSlet
  6. Kan brødet ikke bages i en almindelig bageform ?

    SvarSlet

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)