torsdag den 16. juni 2011

Bløde fusser

Ja, jeg ved godt alle produkterne er fra Matas, men man har vel levet på et SU-budget...

Jeg har et arsenal af fodprodukter - inklusive en ikke vist Peppermint Cooling Foot Lotion fra The Body Shop, som jeg vil anmelde en anden gang.
Nu gælder det om at få fødderne bløde og pæne efter de har været gemt inde i sokker og støvler en lang vinter.



1. produkt

MATAS Fodbadeolie til tør/hård hud - Plejer og blødgør
Tilsæt 3 kapselfulde pr. 5 liter vand.
Indhold: 250 ml.
Matas Fodbadeolie plejer og blødgør hård hud. Virker opkvikkende og lindrende på trætte og ømme fødder. Den indeholder de plejende urteekstrakter kamille, rosmarin og arnica, som både virker stimulerende og beroligende på huden.

Man laver sig et fodbad og tilsætter denne olie - men hvor meget egentlig? Bag på flasken siger den 3 kapselfulde - men hvad er kapselfulde i denne her henseende? Man kan ikke tage låget af og der følger ikke en kapsel med til at dosere med. Så jeg tilsætter rigeligt - man kan vel aldrig få for bløde fødder, vel?

Olien er hvid og får fodbadets vand til at se helt mælkeagtig ud - det skummer ikke som sæbe, men det er jo selvfølgelig også olie :-)
Det virker rigtig dejligt for fødderne og jeg synes når man tager fødderne op af fodbadet er de dejlig varme og virker blødgjorte.


+'er; dufter neutralt, nemt at hælde i vandet, bløde og lækre fødder.
-'er; Lidt svært at vide præcist, hvor meget der skal bruges.


Denne fodbadeolie kan varmt anbefales! Meget lækker!





2. produkt

MATAS Fodbadesalt - uden parfume
Indhold; 400 gram
Matas Fodbadesalt indeholder bl.a. Perborat, som ilter vandet og er meget anbefalelsesværdigt til folk med varme og trætte fødder. Et varmt fodbad med fodbadesalt blødgør hård hud og ligtorne og virker opkvikkende på trætte og ømme fødder.
Brug 1-2 spsk. fodbadesalt i ca. 4 liter max. 40 grader varmt vand. Efter 10-15 minutters fodbad er den hårde hud blødgjort. Hård hud fjernes med en fodfil. Fødderne masseres ind i fodcreme eller fodbalsam. 

I stedet for at anvende fodbadeolien i vandet, kan man vælge at anvende fodbadesalt.
Doseringsvejledningen på bøtten er klar og let forståelig. Men når det så kommer til at få de små korn opløst i vandet er det straks værre.
Jeg synes ikke de opløses ordentligt medmindre man bruger ret varmt vand - og så vil jeg anbefale at vente lidt med at stikke fusserne i fodbadet, ellers av av.
Bortset fra det, synes jeg det er fint at have fødderne i vandet og når jeg ikke længere har lyst til at have mine fødder i fodbad og tørrer dem, er de bløde. Men jeg synes nu ikke fodbadesaltet er lige så godt som fodbadeolien; Fodbadeolien er bedre fordi den giver bløde fødder og samtidig giver fugt. Fodbadesaltet giver kun bløde fødder - så fødderne skriger lidt mere på fugtighedscreme bagefter.


+'er; Nemt at dosere, blødgør (men på en tør måde)
-'er; Lugter lidt af svømmehal (det lyder mærkeligt, I know), har svært ved at opløses i vandet, nødvendigt at fugte med creme efterfølgende.


Jeg synes bestemt ikke den er pengene værd!





3. produkt


MATAS Fod- og hælkur til tørre fødder og sprukne hæle
Blødgør og giver fugt
Indhold; 150 ml.
Matas Fod- og hælkur uden parfume giver intensiv pleje til dine tørre, sprukne og ru hæle og fodsåler. Kuren fjerner let hård hud på fødderne og efterlader dem bløde og glatte. Matas od- og hælkur uden parfume har et højt indhold af carbamid, som blødgør og fugter. Indholdet af E-vitamin B5 er også med til at mindske tør hud og øge hudens fugtighed.
Anvendelse: Til tørre fødder og sprukne hæle: 1-2 gange om ugen. Lad kuren tørre helt ind, da fødderne ellers kan blive glatte. Kan med fordel anvendes om aftenen, så kuren kan virke natten over. Vær opmærksom på, at kuren er meget drøj.
WAUW!!
Cremen i sig selv synes ikke at være til at juble over, men det er resultatet tilgengæld. Big time!
Selve cremen er meget tyk og cremet i konsistens, den dufter af næsten ingenting og er utrolig drøj i brug. Den tager laaang tid om at tørre ind, så du skal være opmærksom på, at man "døjer med" super glatte fødder i et stykke tid efter brug. Men jeg anvender den inden sengetid, mens jeg kan ligge på sengen og se tv og lade fødderne tørre af sig selv.
Når cremen så endelig er tørret ind, er resultatet super bløde fødder! Jeg døjer her i starten af sommeren altid med ømme og tørre fødder og synes det er møgirriterende når huden sprækker og man føler, at man har verdens grimmeste og mest utiltrækkende fødder.
Jeg bruger fod- og hælkuren næsten hver aften og jeg må sige det har gjort underværker. Hvis huden på mine fødder føles sprækket og jeg smører fødderne inden jeg går i seng, så er de helt fine næste morgen.


+'er; Drøj i brug (så jeg forudsiger jeg har bøtten i en evighed), super bløde fødder!!, dufter meget neutralt.
-'er; Husk kun at bruge lidt af gangen og gå ikke rundt i huset bagefter - du risikerer at glide/falde!!


Denne fod- og hælkur er så absolut anbefalelsesværdig!! Den er blevet helt uundværlig for mig!










4. produkt


MATAS Fodskrub - med vulkanske sten.
Fjerner hård hud
Indhold: 100 ml.
Matas Fodskrub med vulkanske sten har en kraftig slibeeffekt og fjerner let hård hud på fødder. Indeholder AHA-syrer der forlænger peelingens effekt, samt Shoreasmør, E-vitamin og Glycerin der holder huden blød. Fodskrub påføres den våde hud i et tyndt lag. Gnub herefter huden grundigt med gnidende bevægelser. Matas fodskrub anvendes ca. 2-3 gange om ugen enten i forbindelse med fodbad eller i brusebadet. Efter behandling anbefales fodsalve som virker plejende og blødgørende.

Denne fodskrub har en meget tyk konsistens og man kan tydeligt mærke de vulkanske sten.
Jeg synes fodskrubben skal bruges i starten af et bad eller fodbad, da den kan være ret hård mod huden.
Jeg synes faktisk også, at den kræver en handske eller svamp til at gnide med, da den også er noget hård for hænderne, som også får en ordentlig skrubbetur ved at skulle gnide fodskrubben ud på fødderne.
Jeg synes det er som om, at den næsten er så hård ved huden at det fremavler mere hård hud. Selvom jeg anvender creme til fødderne efter brug, synes jeg hurtigt det er som om, at mine fødder igen er hårde efter blot et par dage.


+'er: dufter neutralt
-'er: kræver handsker/svamp til at gnubbe ind med, er for hård mod fødderne - gør dem hurtigt hårde igen.


Der hersker ingen tvivl - denne fodskrub vil jeg ikke købe igen!






TESTVINDER
Mine to favoritter er helt klart fodbadeolien og fod- og hælkuren, som er perfekte til mine fødder for at få dem fine, bløde og sommer/sandalklare :-)
Hvis man for nemheds skyld kun vil nøjes med et enkelt produkt, vil jeg anbefale fod- og hælkuren, men jeg må sige, at jeg elsker altså indimellem at kunne tage et fodbad - og så er olien også rigtig lækker og god ved fødderne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)