søndag den 7. august 2011

Hindbærlemonade - mmm... duften af sommer


Det er stadig sæson for hindbær og mens der stadig er mulighed for at lave denne lemonade med friske bær, vil jeg give denne skønne opskrift på hindbærlemonade videre.
Opskriften var engang med i et Femina-blad, jeg købte - på sådant et fint, lille kort, som man kunne hive ud af bladet og gemme. Det er også det kort, jeg har taget et billede af.

Jeg har lavet lemonaden en enkelt gang og jeg brugte frosne bær (fordi det var uden for sæson for friske bær) - og jeg må sige, at det smagte rigtig godt alligevel. Det duftede og smagte stadig af sommer.
I Netto havde jeg købt en patentflaske til at hælde lemonaden i - det skal jo gøres ordentligt :-)


Opskriften på hindbærlemonade - 1½ liter sommer på flaske

300 g. hindbær
1 liter vand
1 dl. agavesirup
1/4 dl. limesaft


Endvidere: Masser af isterninger og evt. hindbær til pynt
Jeg anvendte som sagt frosne bær og det fungerede fint - smagen var stadig rigtig god.   Desuden brugte jeg almindelig lys sirup, da jeg ikke kunne finde agavesirup i det supermarked, hvor jeg handlede.
Man kan som sagt, sagtens anvende hindbær fra frost, men gør man det, skal man tø dem op inden brug og komme saften med i gryden.


Kom hindbær, agavesirup, vand og limesaft i en gryde, og lad det koge stille og roligt op. Lad det simre helt svagt i 20 minutter, og lad det derefter trække i en time. Hæld saften i en finmasket si, og lad den dryppe ned i en skål, uden at du presser. Kassér bærrene, der er ikke mere smag i dem. Sæt lemonaden koldt, og server den med masser af isterninger og evt. et hindbær til pynt. 


TIP: Denne lemonade er ikke særlig sød og passer derfor også fint til mad i stedet for vin. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)