torsdag den 5. juli 2012

Blomkålsgratin

Jeg skal undskylde for billedkvaliteten, men gratinen smagte nu skønt alligevel :-)

Da jeg var mindre elskede jeg når mor lavede blomkålsgratin til aftensmad, elskede det! Men det skete ikke så tit igen, da hun mente det tog lidt lang tid. Og det må jeg i dag erkende, at det gør det nok - ja. Men hvis man evt. er to om at lave maden eller man husker på, at gratinen altså skal have en hel time i ovnen, så synes jeg altså ikke det var særlig slemt. Og resultatet er rigtig lækkert - hvis man kan li' blomkålsgratin, selvfølgelig ;)

Det er en opskrift fra Arla's hjemmeside, som der tages udgangspunkt i, men jeg tilføjede lidt ingredienser undervejs;

Opskrift til 4 personer
300 g blomkål i små buketter
En halv liter vand
En halv tsk. groft salt
150 g kogt, røget skinke
2 kogte gulerødder, skåret i tykke skiver
3-4 små kogte kartofler, skåret i mindre stykker
1 håndfuld (optøede) ærter
90 hvedemel
3 dl mælk
10 g smør
4 æggeblommer
Trekvart tsk. groft salt
Friskkværnet peber
4 æggehvider
Halvanden spsk. rasp

Skiver af ost + lidt mere rasp


Fremgangsmåde:
Blomkålsbuketterne kommes i kogende vand, som er tilsat salt og koges i ca. 4 min. Hæld derefter blomkålen til afdrypning i en sigte. 
Skær skinken i små tern.
Kom melet og 1½ dl af mælken i en tykbundet gryde og pisk det til en jævning. Tilsæt resten af mælken og smørret, og bring det i kog under kraftig omrøring. Lad blandingen koge godt igennem. Tag gryden af varmen og lad dejen køle lidt af. Rør æggeblommerne i ét ad gangen og sørg for at der bliver rørt godt ind imellem. 
Tilsæt derefter salt, peber, skinke og blomkålsbuketter. 
Pisk hviderne meget stive, og vend halvdelen af æggehvidemassen i dejen med en dejskraber. Fold til sidst resten af hviderne forsigtigt i.
Hæld dejen i et smurt, raspdrysset gratinfad (ca. 2 liter), top med skiver af ost og drys lidt ekstra rasp på også. Bag blomkålsgratinen midt i ovnen og servér den straks den er færdig.


Velbekomme! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)