onsdag den 4. juli 2012

Grovboller med Urtekrams Femkornsbageblanding


Efter den lokale Netto i 2 dage i træk ikke havde haft gær - hverken almindelig eller økologisk - var jeg endelig heldig i går at kunne købe en pakke. Så kunne jeg endelig komme til at bage igen! Jeg hentede inspiration fra Loui & Bernaisen, men ændrede lidt undervejs så det passede til de ingredienser jeg havde i køleskabet.

Opskrift:
1 dl URTEKRAM Femkornsbageblanding
3 dl kogende vand
1 dl youghurt naturel light
25 g gær
3 dl lunken vand
1 spsk olie
2 tsk salt
1 tsk sukker
Ca. 1 dl sesamfrø
1 lille håndfuld solsikkekerner
2 håndfulde fuldkornshvedemel
Hvedemel


Femkornsbageblandingen kommes i en skål og det kogende vand hældes over. Vand- og kornblandingen får lov til at stå at hvile lidt.

Gæren smuldres ud i en anden skål, hvor det lunke vand hældes ud over og der røres rundt. Salt, sukker, olie, tilsættes under omrøring. Dernæst tilsættes youghurt og der røres igen.

Gærblandingen hældes over i femkornsbageblandingen og under omrøring tilsættes sesamfrø, solsikkekerner og fuldkornshvedemel. Samt mel lidt efter lidt.

Dejen hæves i en time, hvorefter den formes til boller - jeg fik 15 stk. - og sættes på en bageplade. Bollerne skal bages ved 225 grader i 12-15 minutter.





Det færdige resultat


God fornøjelse og velbekomme :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)